Citaat Archief

11 dec

Wat de ‘Ophefkalender 2016’ ons leert

Ophef

Deze week kwam het Castricumse raadslid Marcel Steeman in het nieuws met zijn Nationale Discussie- en Ophefkalender. Hierop staan de zwartepieten-, vuurwerk- en ‘slaven op de gouden koets’-discussies alvast voor je ingepland. Maar ook ‘Rayonhoofden op tv’,  ‘#Geslaagt trending’, ‘rokjesdag’ en ‘nu écht rokjesdag’.

Contentkalender

Grappig bedoeld natuurlijk, maar we kunnen er ook wat van leren. Namelijk dat best te voorspellen is wanneer in het jaar er waarover gepraat zal worden. En dat geldt evengoed voor serieuzere zaken. Hier kun je met de content voor je website of social media op inspelen. Zie daar de geboorte van de contentkalender!

Meer belangstelling

Veel bedrijven en organisaties werken al met een contentkalender waarop ze  inplannen wat zij zélf op bepaalde momenten in het jaar te melden hebben. Maar bekijk het ook eens van de andere kant. Op welke gebeurtenissen of discussies in de samenleving kun jij inspelen? Wat is een goed moment om jouw expertise te tonen? Grote kans dat je boodschap dan veel meer belangstelling krijgt dan wanneer je op een willekeurig moment je eigen nieuwsfeitje presenteert.

Werk aan de winkel dus, zo tegen het eind van het jaar. Bij welke ophef of discussie in 2016 mag jouw bijdrage niet ontbreken?

03 dec

De Nationale Vogel als marketingtool

Gruttu: Nationale VogelHet is misschien wel het belangrijkste in alle communicatie en marketing: zorg dat mensen voelen dat het hen aangaat. Alleen dan zijn ze in beweging te krijgen, kopen ze je producten of zijn ze bereid mee te gaan in de veranderingen in het bedrijf.

Stemadvies

Maar hoe zorg je ervoor dat mensen niet hun schouders ophalen bij de zoveelste bedreigde vogelsoort? Vogelbescherming Nederland heeft daarvoor sinds kort een nieuw wapen in handen. Samen met Vroege Vogels organiseerden ze een verkiezing voor de Nationale Vogel.
Voor alle duidelijkheid: ik wil niet beweren dat de verkiezing doorgestoken kaart is. Maar Vogelbescherming liet wel vrij duidelijk haar voorkeur merken in een niet mis te verstaan stemadvies op Facebook.
En ja hoor, de grutto werd tot winnaar gekozen. En dat kwam goed van pas. Want niet veel later verschenen nieuwe alarmerende cijfers over de achteruitgang van de grutto. En ja hoor, in alle kranten werd het genoemd: onze nationale vogel wordt met uitsterven bedreigd! Dat kunnen we natuurlijk niet laten gebeuren!

Extra aandacht

Staatssecretaris Van Dam kwam deze week met maatregelen om de weidevogelbescherming te verbeteren. En weer werd in alle berichtgeving hierover verwezen naar die Nationale Vogel die in gevaar is. Hoe de discussie rond weidevogels zich komende jaren ook ontwikkelt, de grutto mag zich voorlopig nog wel verheugen op extra aandacht. Het is nu immers ónze vogel!